TİM Başkanı Gültepe: AB pazarını Uzak Doğu’ya kaptırıyoruz
Geçen yıl Ocak-Ekim döneminde AB’nin hazır giyim ithalatı yüzde 24,4 artarak 86 milyar dolara yükselirken, Türkiye’nin bölgeye ihracatı ortalamanın yüzde 50 gerisinde kaldı. AB hazır giyim ithalatında Türkiye’nin payı yüzde 12,5’ten yüzde 11,5’e geriledi.
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Mustafa Gültepe, “Düşük işçilik ve enerji maliyetlerinin sağladığı fiyat avantajı nedeniyle Avrupalı markalar Bangladeş’e yöneldi.”
‘Avantajlı konumumuzu kaybetmeye başladık’
Geçtiğimiz günlerde Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati’nin katıldığı bir televizyon programında yaptığı değerlendirmeler gündem oldu. TL’nin değerlenmesinin ithalatı artıracağını belirten Nebati, “Türk Lirası ne kadar değerliyse, yurt dışına o kadar ithalat yaparsınız. Türkiye’de üretmenize gerek yok, paranız çok pahalı olduğu için satarsınız. Sanayi. yavaşlar, işsizlik zamanla durur, “Türk lirasını çok değersizleştirirseniz tam tersi olur” dedi.
Rakamlar TL değer kaybettikçe hem ithalatın hem de ihracatın arttığını gösteriyor. İhracatçılar, kur baskısı ve maliyetler nedeniyle uzun süredir devletten destek talep ediyor.
Ekonomim’de yer alan habere göre ihracatçılar AB’deki pazar paylarını Bangladeş ve Vietnam gibi ülkelere kaptırıyor. İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Mustafa Gültepe, 2022 yılında gerçekleştirilen 21,2 milyar dolarlık reyonel ihracatın yüzde 60,3’ünün AB ülkelerine yapıldığını hatırlatarak, “Gümrük üyesi olduğumuz için Union, Avrupa uzun yıllardır avantajlı olduğumuz bir pazar oldu. Avrupalı markalar, düşük personel ve elektrik maliyetlerinin sağladığı fiyat avantajı nedeniyle Bangladeş’e yöneldi. Ayrıca Bangladeş’in AB’nin Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi sayesinde az gelişmiş ülkelere sağladığı gümrük vergisi avantajlarından yararlanması da bir diğer önemli etken olmuştur. Yıllar geçtikçe AB’nin Serbest Ticaret Anlaşması politikasını değiştirmesiyle Gümrük Birliği’nden kaynaklanan avantajlı konumumuzu kaybetmeye başladık. AB’nin Vietnam ile yaptığı STA’nın da etkisiyle pazardaki payını hızla artıran bir diğer ülke ise Vietnam oldu.
‘AVRUPA MARKALARI UZAKDOĞU PAZARINA BAKTI’
Aynı zamanda Türkiye İhracatçılar Meclisi Lideri olan Gültepe, AB pazarının 2021’de yüzde 19,9 büyüme oranı yakalarken, 2022’nin tamamında bu oranın yüzde 3,9’a gerilediğini kaydetti. AB pazarı geçtiğimiz yıl maliyet odaklı hareket ederek daha ucuz ürünlere yöneldi. Hammadde, enerji, asgari ücret artışları ve yüksek enflasyon sektörümüzün genelinde fiyat sabitlemede sorun yaşamamıza neden oldu. Lojistik maliyetlerinin düşmesiyle birlikte Avrupalı markalar da Uzakdoğu pazarlarına yöneldi” dedi.
Bölgeye ihracatın yılın ilk yarısında yatay seyredeceği öngörüsünü paylaşan Gültepe, ikinci 6 ayda normalleşmenin başlamasıyla bu yılı 2022’nin üzerinde bir ihracat oranıyla kapatmayı beklediklerini kaydetti.
‘FİYAT TUTULAMAZ’
Türkiye Hazır Giyim Sanayicileri Derneği Başkanı Ramazan Kaya, hazır giyim ihracatının 2022 yılını yüzde 4,8 artışla kapattığını hatırlatarak, “23 Ocak itibarıyla yüzde 10 eksideyiz ve bu ayı da büyük ihtimalle yüzde 4,8’lik artışla kapatacağız. Yüzde 9 kayıp.” Rakip ülkelerin AB’ye ihracatının Türkiye’nin 2-3 katı arttığını belirten Kaya, “Kur baskısı ve işçilik maliyetleri nedeniyle fiyatları yakalayamaz hale geldik. Bu maliyetlere göre fiyatları yüzde 12-15 artırmamız gerekirken, yapılan zamları geçen yılki fiyatlarla bile satamıyoruz. Tamam, devam etme noktasındayız. Devam etmesi halinde tüm süreçleri yerine getiriyoruz; Eğitime, dijitalleşmeye ve yeşil dönüşüme odaklanmamız ve yeni iş modelleri yaratmamız gerekiyor.”